Winterbanden voor de motor

 Voor de auto zijn we er al lang aan gewend. Winterbanden. Maar winterbanden voor de motor is het niet zo standaard. Aan de ene kant ook wel begrijpelijk. Veel motorrijders laten de motor in de wintermaanden in de stalling staan. Daarnaast is en blijft een motor een balans voertuig, dus op ijs zullen ook winterbanden niet (altijd) kunnen voorkomen dat je onderuit gaan, en blijft het zeer voorzichtig rijden.

Winterbanden voor de motor zijn dan ook zeker niet zaligmakend, maar met winterbanden voor de motor kun je wel langer veiliger blijven doorrijden.

Winterbanden voor de motor zijn er echter niet zo heel veel. Sommige fabrikanten hebben een M&S (Mud and Snow) type band, maar dat is niet per definitie een winterband. Echte winterbanden voor de motor hebben naast een aangepast profiel ook een speciaal rubber waardoor je onder winterse omstandigheden meer grip hebt. Het rubber van een winterband blijft ook onder koude omstandigheden zacht, daar waar de reguliere rubbers harder worden onder koude omstandigheden, en daarmee grip verliezen.

Maar zoals gezegd, de winterbanden voor de motor zijn niet zaligmakend. De juiste winterband voor de motor zal je ook in de sneeuw en onder koude, natte omstandigheden meer grip geven dan je bij een reguliere band zou hebben, maar zodra er ijs of ijzel ligt, ben je gewoon uitgerangeerd als motorrijder, en geven ook de winterbanden voor de motor nauwelijks meer grip en is (als je er per ongeluk toch in verzeilt raakt) een zeer grote mate van voorzichtigheid geboden.

Heidenau

Zoals al eerder aangestipt, zijn er banden met een M&S aanduiding die als 'winterband' wordt aangeprezen door de fabrikant. Echter is er (tot op heden) maar 1 fabrikant die ook daadwerkelijk ander rubber gebruikt en daarmee dus een echte winterband voor de motor op de markt brengt. Heidenau heeft de M+S gemaakt met een aangepast rubber met silica (SiO2) voor extra grip bij nat en koud wegdek, en bij sneeuw.

Voor de avontuurlijke rijder zal deze band ook nog eens veel grip bieden op de onverharde wegen.

Nadelen Heidenau M+S

Door het zachte rubber zal de band sneller slijten. En de achterband zal ook makkelijk vierkant slijten. Maar door het zachte rubber zul je hier veel minder last van hebben dan je gewend bent van een vierkant afgesleten zomerband.

Verder is deze band niet in alle maten te verkrijgen, dus niet voor alle motoren beschikbaar.

Beschikbare types/maten Heidenau :

Heidenau K37 M+S Silica (SiO2)
3.50 - 18 M/C 62P TT
4.00 - 19 M/C 71P TT

Heidenau K41 M+S Silica (SiO2)
3.00 - 18 M/C 52P TT
3.25 - 16 M/C 55P TT

Heidenau K42 M+S Silica (SiO2)
2.75 - 16 M/C 46M TT

Heidenau K60 M+S Silica (SiO2)
100/90 - 19 M/C 57H TL
110/80 - 18 M/C 58S TT
120/80 - 18 M/C 62T TT
120/90 - 17 M/C 68T TT
120/90 - 18 M/C 71T TT
130/80 - 17 M/C 69T TT
90/90 - 18 M/C 51S TT
90/90 - 21 M/C 54T TT

Heidenau K66 M+S Silica (SiO2)
100/80 - 17 M/C 52H TL
110/70 - 17 M/C 54H TL
130/70 - 17 M/C 62H TL
140/70 - 17 M/C 66H TL
80/90 - 17 M/C 50S TL

Heidenau K73 M+S Silica (SiO2)
120/70 - 17 M/C 58H TL
160/60 - 17 M/C 69H TL

Duitsland

In Duitsland geldt een wet die het gebruiken van winterbanden onder winterse omstandigheden voor motorvoertuigen verplicht. Daarbij zijn deze omstandigheden uitgediept in ijzel, vaste sneeuw, smeltende/natte sneeuw, ijs/vorst.

Er is echter ook een discussie gaande of deze wet mogelijk alleen maar geldt voor motorvoertuigen met 4 wielen.

Advies

Ben je een echte doorrijder, ook in de winter, dan zouden winterbanden voor de motor je net dat beetje meer vertrouwen kunnen geven onder natte, koude omstandigheden en bij sneeuw. Maar verwacht geen wonderen, je zult hoe dan ook met verstand en beleid moeten blijven rijden onder de winterse omstandigheden.